2014. június 16., hétfő

A legegyszerűbben elkészíthető természetes kovász



A legegyszerűbben elkészíthető természetes kovász, ahogy én készítem:
Egy befőttes üvegbe tartom a kovászt, és nem a csavaros tetőt használom, hanem a nagy dobozos tejfölnek a tetejét.
Én  a konyhában tartom az üveget, naponta többször , mikor arra járok, megemelgetem a tetőt ( megszagolom, imádom) és adok neki kicsi friss levegőt, így nem lesz elviselhetetlenül erősen savanyú illata.

 Első nap: 4 evőkanál langyos vízbe teszek 4 evőkanál fehér lisztet (BL55) és fakanállal összekeverem, majd felverem, mint a galuskatésztát.
Utána minden nap:3 evőkanál langyos víz, 3 evőkanál liszt(BL55)
Minden nap ugyan abban az időpontban (reggel vagy este) etetem.
Nem kell megijedni, mert az első 1-2 nap kicsit visszataszító illata van, de a harmadik naptól kezd savanykás, kovászillatúvá válni és lassan kezd emelkedni, majd visszaülepedni.
Akkor a legaktívabb, mikor az erjedéskor a legmagasabb az üvegben.  
Ahogy telnek a napok, egyre intenzívebb lesz az illata és egy hét után már bátran lehet használni!

Hetente sütök ezzel a módszerrel, hogy minden nap etetem a kovászom, és így  pont elég az üvegben az a mennyiség , mikor kiveszem a sütéshez való adagot, majd kezdem ismét az etetést. Annyi kovász mindig marad az üvegben, ami beindítja a következő erjedést.

Ha valaki ritkábban süt, akkor be kell tenni a hűtőbe az üveget  és a sütés előtti estén kivenni és ismét megetetni. A hűtőben egy-két hétig lehet tartani.

3 megjegyzés:

Szera írta...

Jól értem, hogy ez az adag egy kenyér sütéséhez elegendő? Mennyi lisztet használsz a kenyérhez? Nézd el, ha butaságokat kérdezek, mentségemre szolgáljon, hogy éppen beteg vagyok. :)

Atkáriné Terike írta...

Hat- napi etetés után lesz majdnem tele az üveg. Ebből kiveszek, 20 dekát , akkor marad annyi az üvegben, hogy ismét kezdhetem az etetést. Általában egy kiló lisztből sütök. Én a kenyérsütés előtti napon , este készítek 8-10 órás kovászt kettő deka élesztővel de reggel a sütéskor teszek bele természetes kovászt is. Tehát esti kovászt és természetes kovászt is használok egyszerre.
Nekünk így ízlik a kenyér.
Próbáld ki, nagyon ízletes lesz a kenyér!

Névtelen írta...


Több helyen olvastam, hogy a még nem teljesen érett kovásznak a felét ki kell dobni.
Te ezt nem említetted, így is elég erős lesz a kovászod?
Zsu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...