2017. február 15., szerda

Boldoggá tette a napomat ez a kovászos, burgonyás kenyér.









Kovászos, burgonyás kenyér.

Reggel nyolckor egy jó nagy kanál, este megetetett kovászt (a kovászom rozs és fehér liszt keverékéből készült). 7 evőkanál vízzel és 6 kanál lisztel jól elkevertem
Vártam, amíg jó duplájára kelt, (11:30).
Hozzá adtam:
220ml vizet + 100ml krumpli főző levet
400 g BL 55 búzalisztet
100 g TK búzalisztet
100 g tört burgonyát
2 evőkanál vajat
5 kávéskanál sót

Jó rugalmas, nem lágy tésztát készítettem és 3x 20 percenként átgyúrtam, majd megformázva a sütőedénybe tettem. Bő három óra alatt duplájára növekedett, bevágtam pengével, beborítottam. Én ezt a kenyeret sparheltben sütöttem (45 perc), már lassan megtanulom a tüzelést is, hogy ne égjen meg a kenyér.
Lentebb leírom, hogyan kell sütni villany és gáztűzhelyben!
Forró 230 fokos sütőbe kell tenni, 30 percnyi sütés után levenni a tetőt és még sütni tovább a szép aranybarna szín eléréséig.
A jénait szilikonos sütőpapírral bélelni, a papír alatt be kell vizezni a jénait.

Egy pár szó tapasztalataimról:

A liszt, konyha hőmérsékletű legyen.
A tészta ne legyen lágy, mert akkor lapos kenyerünk lesz!
Rugalmasnak kell lennie, mint ahogy a videón látjátok!
Az átgyúrásoknál szinte nem használok lisztet, így nem kerül a rétegek közé liszt, szebb lesz a kenyérbél.
Én nem vizezem le a kenyeret, ha jól és erősen megsütjük (erős aranybarnára), akkor szépen cserepesedik!
A víz mennyiségét a liszt milyensége határozza meg. A teljeskiőrlésű lisztek több vizet vesznek fel, ezért nagyon figyeljünk a víz adagolására!
A receptek szerint írt víz mennyiséget soha ne adagoljuk egyszerre a tésztához, kicsit mindig hagyjunk meg belőle, és ha szükséges, akkor adjuk hozzá. A receptek víz mennyisége mindig az adott recepthez igazak, ha eltérünk a recept leírásától és más fajta lisztet használunk, akkor már a víz mennyisége nem ugyan az. Ez bizony nagyon fontos!
30-35 percnél tovább ne legyen beborítva sütés közben a kenyér, mert a gőzben nem sül, hanem fő a kenyér (230 fok). A tető levétele után legalább 20-25 percig kell még sütni (210 fok), kicsit alacsonyabb hőfokon, és így még sok víz kipárolog a kenyérből.
Kenyeret lehet sütni, jénaiban, cserépedényben, zománcos tálban is.
Lehet tepsiben is sütni, de akkor vizet kell párologtatni a sütőben legalább 30 percig!

Boldog vagyok, hogy finom kenyeret eszik családom és örömmel osztom meg tapasztalataimat, remélve sok követőm lesz a kenyérsütésben és egyre többen jó kenyeret eszünk!

Örömteli sütkérezést kívánok minden kenyérsütőnek!

A kovászt Béres Gyula leírása alapján készítettem.

Atkáriné Terike receptje.
2017 február 15

Nincsenek megjegyzések:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...