2013. május 23., csütörtök

Csak a kovászba tettem élesztőt. 9 fotó.

 Kicsit több idő kellett a kelesztéshez, de megérte!










600 ml meleg víz ( kicsit meghagyni és csak akkor beletenni ha kemény a tészta)
25 dkg Kilófaló lisztkeverék-alap
25 dkg BL80 liszt
25 dkg Tönkölybúza liszt
25 dkg Graham liszt
3 evőkanál burgonyapehely
1 evőkanál étolaj
5 kávéskanál  só

         +
Kovász (előző nap kell készíteni)
300 ml langyos víz
30 dkg BL 55 liszt
3 dkg élesztő

Munkamenet:

A sütés előtti napon kell elkészíteni a kovászt.
Meglangyosítom a vizet és a többi hozzávalót bele teszem.
Kézzel vagy géppel sima tésztát keverek, a galuskatésztától kicsit keményebbe.
Ha szükséges még pár csepp vizet kell adagolni hozzá.
Letakarom és kelesztem fél óráig, majd ismét megkeverem pár fordulattal.
Ennyire egyszerű kovászt készíteni.
 Letakarni ruhával és a konyhapulton hagyni éjszakára.
Reggelre gyönyörű hólyagos keveréket kapunk.

Én a dagasztógépbe szoktam hagyni a kovász, és így reggel rámérem a kenyérhez való hozzávalókat.

A vizet megmelegítem, és ráöntöm a kovászra( én meghagyok a vízből egy keveset és csak akkor öntöm hozzá, ha igényli a tészta), majd rámérni a többi hozzávalókat.
Sokáig kell dagasztani! 15-20 perc dagasztás után még kicsit lágyabb a tészta de leállok a dagasztással és hagyom, hogy szívja a vizet magába a liszt. Pihentetem 15-20 percet és ismét dagasztás. Akkor jó ha elválik az edény falától és alig ragad a kezemre. Mikor jól összeáll a tészta, kiveszem deszkára, és gyorsan megformázom, majd beteszem a kelesztő edénybe.
30 perc kelesztés után ismét deszkára borítom és átgyúrom párszor. Én úgy mondom: visszagyúrom. Lehet bátran, mert jót tesz a tésztának!
Ismét a kelesztőbe teszem, és duplájára kelesztem.
Elkészítem a sütőformát. Jénaiban szoktam sütni, tetővel. A jénai belsejét bespriccelem vízzel, és kibélelem sütőpapírral. A tetejét is bevizezem és abba is sütőpapírt teszek.
Mikor megkelt a tészta, deszkán visszadagasztom ismét és a végleges formát adom meg. Bele teszem a jénaiba és kelesztem 20-25 percig, majd forró 230 fokosra előmelegített sütőbe teszem.
40 perc sütés után leveszem a jénai tetőt és vissza tolom a sütőbe. Sütöm a szép piros szín eléréséig.
 Az összes sütési idő: Kb. 50- 60 perc.
Mikor kiveszem a sütőből, megkenem vízzel és rácsra teszem. 


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...